مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۳:۳۱:۳۱ ساعت:     
 چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Wednesday 24 April 2024 میلادی  و   15 شوال 1445 قمری
2287
7 سپتامبر 2016

 آچواریا

ساکولنت یا ساکیولنت یا به اصطلاح گیاهان گوشتی به دسته ای از گیاهان گفته می شود که قادر به ذخیره ی آب در اندام های مختلف خود مانند ریشه، برگ و ساقه بوده و به همین دلیل توانایی تحمل گرما و کم آبی های طولانی را دارند. کاکتوس ها دسته ای از ساکولنت ها (گیاهان گوشتی) هستند که به خاطر تفاوت هایی خاص به طور مجزا در خانواده ای به نام کاکتاسه (Cactaceae) دسته بندی می شوند که به صورت خلاصه می توان این جمله را به کار برد که هر کاکتوس یک ساکولنت است ولی هرساکولنتی کاکتوس نیست.

کاکتوس ها و ساکولنت ها دارای گونه های بسیاری هستند که هر گونه از حیث برخی صفات با هم مشترک هستند و به همین دلیل در یک دسته قرار می گیرند. هر گونه نیز دارای واریته های زیادی است که با اینکه از یک گونه هستند ولی دارای تفاوت های ظاهری از نظر شکل و تیغ و گل هستند. برای نام گذاری کافیست ابتدا نام گونه را ذکر کرده و در ادامه نام واریته را قرار دهیم. تفاوت اصلی کاکتوس ها با سایر ساکولنتها وجود آرئول است. آرئول یا Areoles برآمدگی هایی بر سطح کاکتوس ها هستند که محل رویش خارها ، ساقه و جوانه های جانبی (پاجوش) ، گلها و میوه هستند و معمولا دارای یک یا چند تیغ بزرگ، تعداد زیادی تیغ بسیار ریز (گلوشید) و یا تارهای پشمی شکلی می باشند. سایر ساکولنت ها با وجود داشتن تیغ (در برخی گونه ها) فاقد آرئول هستند.

کاکتوس ها معمولا برگ ندارند ولي داراي ساقه هاي آبدار هستند. کاکتوس ها به علت داشتن خار،مقاومت بيش تري به نور زياد، آب کم، حتي به آفات و بيماري ها دارند. گياهان گوشتي آرئول ندارند و اگر خاري هم داشته باشند به صورت تک و منفرد در سطح گياه قرار گرفته است. اين گياهان اکثراً برگ ها و ساقه هاي آبدار و گوشتي دارند.

در مجموع مي توان گفت با اينکه هر دوي اين دسته گياهان جزء گياهاني با طول عمر بالا هستند اما بين اين دو دسته کاکتوس ها بسيار مقاوم تر هستند.با وجود آنکه کاکتوس ها هم ساکولنت هستند اما کلمه ی ساکولنت فقط در مورد گونه هایی به کار می رود که در خانواده ی کاکتاسه قرار ندارند. پس لفظ کاکتوس فقط و فقط در مورد گونه های خانواده ی کاکتاسه بایستی به کار رود.

ساکولنت ها مانند اکثر گیاهان در ماه های سرد سال و فصل زمستان وارد مرحله غیرفعال یا خفتگی (Dormancy) می شوند. در این حالت سوخت و ساز و واکنش های سلولی این گیاهان بدلیل کاهش دما به حداقل می رسد و رشدشان تقریباً متوقف می شود. البته برای زمستان گذرانی ساکولنت های مقاومی مانند سدوم ها، سمپرویووم ها و یوکاها نگرانی وجود ندارد. ممکن است این ساکولنت ها درحالت خفتگی دچار چروکیدگی، تغییر رنگ و بیحالی شوند، که تا حدی طبیعی است.ولی برای ساکولنت های حساس و ظریف تر، سرمای زمستان به همراه خاک خیس و هوای بارانی می تواند کشنده باشد.به همین خاطر برای اینکه ساکولنت های شما بتوانند زمستان و سرما را بسلامت بگذرانند نیازمند رعایت نکات خاصی هستند. با در نظر داشتن این نکات ساکولنت هایی مثل اچوریا، آئونیوم، آگاو، کراسولا،کالانکوآ و فوکاریاها، ماه های سرد را براحتی پشت سر خواهند گذاشت.

 

۱-میزان ذخیره آب ساکولنت را به حداقل برسانید. بیشتر ساکولنت ها در طبیعت می توانند ماه های سردسال را پشت سر گذارنند. ساکولنت ها این کار را با کاهش ذخیره آب بافت های خود انجام می دهند تا با افزایش غلظت مایع میان بافتی، نقطه انجماد را بمیزان قابل توجهی پایین آورند. برای اینکار شما می توانید به تدریج میزان آبیاری و دفعات آن را تا رسیدن به زمستان کاهش دهید.

 

۲-بهترین دما برای خفتگی ساکولنت ها ۷-۱۲ درجه سانتیگراد است. البته معمولا تا ۴ درجه را می توانندتحمل کنند.

 

۳-در صورت نیاز به آبیاری، سعی کنید آبیاری را صبح انجام دهید که بعد از آن دما در طول روز بالا می رود و خطر انجماد کم می شود.

 

۴-یکی از نکات مهم این است که خاک را خشک نگه دارید و فقط زمانی آبیاری را انجام دهید که ساکولنت شما دچار کم آبی و چروکیده گی شده باشد. شاید آبیاری گیاهان شما هر ۲ تا ۵ هفته یکبار لازم شود.

 

۵-با شروع فصل پاییز دادن کود و تقویت را تا شروع فصل بهار قطع کنید.

 

۶-هنگام آبیاری مراقب باشید ساکولنت های خود را خیس نکنید، چراکه این عمل بخصوص در مورد آئونیمها موجب مرگشان خواهد شد.

 

۷-گلدان ها را در کنار هم و در نورگیرترین نقطه جمع کنید. بطور کلی گلدانهای پلاستیکی و رزین مناسب تر هستند.

 

۸-کشیدن پلاستیک روی ساکولنت ها می تواند مفید باشد، ضمن اینکه باید اصول گردش هوای تازه را در نظر داشته باشید و این عمل را برای مدتی که لازم است مثلا روزهایی که خطر یخبندان وجود دارد انجام دهید. مراقب باشید روکش با گیاه تماس نداشته باشد. اگر روی ساکولنت های برف نشست، آن را کنارنزنید، چون می تواند به عنوان یک پوشش خوب عمل کند.

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (8 امتیاز)