مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۰:۲۲:۳۱ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
18432
26 سپتامبر 2016

در این مطلب قصد داریم انواع دوخت در نمد دوزی که کاربردی تر از سایر دوخت ها هستند را به شما علاقمندان به هنر نمد دوزی ، آموزش دهیم. دوخت دندان موشی، کوک ساده، دوخت بخیه، دوخت اریب یا شلاقی، دوخت نردبانی یا پله ای و گره فرانسوی از جمله این دوخت ها هستند.
تا اینجا دوخت دندان موشی آموزش داده شده است. امروز به آموزش سایر دوخت ها می پردازیم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع دوخت در نمد دوزی ، با این مطلب تا پایان همراهی کنید.

آموزش انواع دوخت در نمد دوزی

کوک ساده running stitch: این کوک ساده ترین و راحت ترین نوع دوخت هست.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت ساده

برای شروع ابتدا سوزن را از پشت پارچه رد کنید و از سمت رو خارج کنید. با فاصله دلخواه، مجددا سوزن را داخل پارچه فرو کنید. این کار را با رعایت فاصله و به صورت منظم تکرار کنید؛ ضمن اینکه دوخت را در یک خط و به صورت صاف انجام دهید. چون این موارد در زیبایی دوخت بسیار موثر است. کوک های نامنظم و با فواصل متفاوت اصلا جلوه زیبایی ندارد.

 اگر کار را برگردانید می بینید کوک هایی که در پشت پارچه ایجاد شده شبیه به دوخت ایجاد شده در سمت  روی پارچه است با این تفاوت که کوک ها خیلی کوچکتر هستند. پس از اینکه کمی در دوخت حرفه ای شدید و توانستید فاصله  مناسب را رعایت کنید  می توانید از دوخت پشت هم استفاده کنید تا سرعت دوخت بالاتر برود.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت نردبانی یا پله ای - دوخت ساده

برای دوخت پشت هم باید به جای اینکه پس از هر کوک، نخ را بکشید باید چند کوک پشت سر هم بزنید و بعد یکباره نخ را بکشید و دوخت را محکم کنید.

دوخت بخیه Back Stitch : این دوخت ، ظاهری شبیه به دوخت با چرخ خیاطی دارد و در مواقعی که به دوخت دست دوزی محکم نیاز باشد و یا به چرخ خیاطی دسترسی ندارید همچنین دربرخی دست سازه های نمدی و گلدوزی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای این دوخت که یک دوخت رفت و برگشتی است لازم است ابتدا سوزن را از سمت پشت نمد بیرون بیاورید با این کار ، گره در پشت کار قرار می گیرد و دیده نمی شود.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت بخیه

سپس به اندازه دلخواه یک کوک از نقطه  A به B  بزنید. سوزن را از پشت نمد به اندازه طول کوکی که زدید از نقطه C  بیرون بیاورید. برای دوخت کوک دوم ، سوزن را مانند تصویر وارد نقطه B  کنید. بقیه کوک ها را طبق مراحلی  که توضیح داده شد  و مانند تصویر ،انجام دهید

دوخت شلاقی Whip sewing: به  دوخت شلاقی، دوخت کج یا اریب هم گفته می شود.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت شلاقی یا اریب

برای این دوخت ابتدا سوزن را از میان دو لایه نمد با فاصله تقریبی ۰.۵ سانتی از لبه ، از لایه رویی عبور می دهیم. دو لایه نمد را روی هم قرار می دهیم  در نقطه ای دقیقا مشابه لایه رویی ،  سوزن را از زیر لایه پاینی وارد کرده ، از هر دو لایه رد میکنیم  تا یک حلقه دوخته شود.

سوزن را از زیر نمدها به شکل کج در نقطه ای مقابل محلی که نخ بیرون آمده ، وارد کرده و از نقطه ای به فاصله ۰٫۵ سانتی از دوخت قبلی خارج می کنیم. تا اینجا دو حلقه روی هم ایجاد شده ، فقط مرحله اول دو حلقه می زنیم تا دوخت کج نشود. برای کوک بعدی مثل اولین کوک عمل می کنیم.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت شلاقی

این کار را تا انتها ادامه میدهیم. وقتی به انتهای کار رسیدید، سوزن را بین دو لایه ببرید و نخ را از میان دو لایه خارج می کنیم و پشت کار گره می زنیم.  از این دوخت می توانید برای  متصل کردن لبه های دو قطعه نمد استفاده کنید. بعد از اینکه دوخت تمام شد ، می توانید دو لایه را از هم باز کنید و تمام شده دوخت را ببینید.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت شلاقی

دوخت نردبانی Ladder Stitch :  دوخت نردیانی یا پله ای ، بیشتر در دوخت عروسک برای اتصال قسمت های مختلف بدن و دوخت درزها مورد استفاده قرار می گیرد.

برای این دوخت، سوزن را از پشت کار وارد پارچه میکنیم تا گره زیر کار بیفتد بعد سوزن را از مقابل نخ، داخل پارچه می بریم، بعد یک پله بالا می آییم. حالا سوزن را خارج کرده ، نخ را می کشیم و مجددا روبروی نخ ، سوزن را وارد می کنیم و یک پله بالا می آییم.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت نردبانی یا پله ای

سپس سوزن را در می آوریم و مقابل نخ سوزن را وارد پارچه می کنیم و یک پله بالا می آییم و سوزن را در می آوریم و این کار را تا جایی که لازم است ادامه بدهید. به انتهای کار که رسیدید ، سوزن را داخل پارچه فرو کرده ، از قسمت انتها بیرون آورده و نخ را می کشیم. با کشیدن نخ ، کوک ها جمع می شود و درز دوخته می شود و دوخت به صورت مخفی و نامرئی در می یاد. انتهای کار را گره می زنیم و نخ را  قطع می کنیم.

 لازم به ذکر است که هر چه فاصله بین پله ها کمتر باشد ، دوخت ظریف تر و محکم تر خواهد شد. برای درک بهتر توضیحات روش دوخت نردبانی ، به تصویر دقت کنید.نقطه چین ها در واقع همان پله های نردبان هستند.

دوخت گره فرانسوی French knot: از گره فرانسوی در نمد دوزی بیشتر برای نقطه گذاری و دوخت چشم عروسک استفاده می شود . در محلی که می خواهید گره فرانسوی بزنید، سوزن را از سمت زیر نمد به سمت روی نمد بیاورید. حالا چند دور نخ را دور سوزن بچرخانید. سپس در محلی خیلی نزدیک به نقطه ای که نخ از نمد بیرون آمده، سوزن را مجددا وارد کنید. حالا نخ را از زیر کار تاجایی بکشید که گره روی کار جمع شود. قبل از کامل شدن گره ، ادامه نخ را رها نکنید چون موجب شل شدن گره می شود اما مواظب باشید که نخ را بیش از اندازه نکشید، چون کشیدگی زیاد باعث می شود حجم گره شما از بین برود.

انواع دوخت در نمد دوزی - دوخت گره فرانسوی

لازم به ذکر است که هر چه نخ را بیشتر دور سوزن بچرخانید، گره فرانسوی بزرگتری خواهید داشت ؛اما بهتر است نهایتا نخ را بیشتر از ۳ بار دور سوزن نپیچانید، چون دیگر گره فرانسوی زیبایی نخواهید داشت به این علت که گره حالت خودش را از دست میدهد و از سطح کار خیلی فاصله می گیرد و مجبور می شوید روی گره را کوک بزنید. پیشنهاد می شود اگر می خواهید گره بزرگتری داشته باشید به جای افزایش تعداد نخ های پیچانده شده دور سوزن، از نخ های ضخیم تر استفاده کنید.

امیدواریم این آموزش مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد. لطفا نظرات و پیشنهادات خود درباره این مطلب را با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (8 امتیاز)