مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۰:۴۸:۵۸ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
942
7 ژانویه 2018

روش های پیشگیری و درمان خانگی میخچه

 

 

در این مطلب از رنگ وارنگ به پیشگیری و درمان خانگی میخچه  می پردازیم . در چند مطلب گذشته درباره میخچه و دلایل بروز آن مطالبی را بیان کردیم . همانطور که می دانید روشهای ساده ای برای پیشگیری و درمان میخچه وجود دارد اما گاهی برخی از افراد ترجیح می ‌دهند با این ضایعه کنار بیایند.  این بیماری برای سلامتی انسان خطری ندارد، ولی به مرور زمان می ‌تواند دردناک شده و باعث ناراحتی فرد شود. چنانچه بعد از مدتی،میخچه درمان نشود، با ضخیم شدن پوست، به تدریج ؛ بدن محل ضایعه را بیگانه تلقی می‌ کند و باعث ایجاد زخم‌ هایی در آن ناحیه می‌ شود و در نهایت منجر به عفونت آن می ‌گردد .

حتی گاهی افراد را وادار به انجام جراحی و خارج کردن آن از بدن می‌کند، درحالی که درمان میخچه یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌هاست به شرط آنکه درمان آن در زمان مناسب انجام شود. برای درمان این عارضه راه‌های مختلفی در شیوه‌های درمانی طبیعی و خانگی در سراسر جهان وجود دارد برطرف کردن فشار وارد شده به پا، درمان دارویی، لایه‌برداری از پوست با استفاده از اسیدهایی با غلظت متفاوت، نپوشیدن کفش پاشنه بلند به صورت مداوم، جراحی و خارج کردن میخچه و کاهش وزن از درمان‌های متداول برای میخچه است.در ادامه  بیشتر به روش های خانگی برای رفع میخچه می پردازیم.

 

 

 

 

روش های پیشگیری از بروز میخچه و روش های کاهش درد

 

 

۱. همیشه جوراب مناسب به پا کنید و پاهای خود را با نرم کننده ها و مرطوب کننده ها نرم نگاه دارید. شستن مرتب پاها و خشک کردن آن ها را فراموش نکنید. این راهکارها شاید در ظاهر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسند، اما نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم در درمان میخچه دارند.

 

۲. از کفش مناسب استفاده کنید.کفشی که پنجه پهن داشته باشد. از پوشیدن کفش های تنگ و یا گشاد خودداری نمایید.

 

۳. از کفی طبی در کفش برای کاهش فشار مکانیکی وارد شده به پاها در هنگام راه رفتن استفاده نمایید.

 

۴.  از پدهای فومی دارای سوراخ در مرکز کفش  استفاده کنید. این پدها باعث پخش شدن فشار در اطراف میخچه یا پینه می شود و فشار وارد شده به نقاط آسیب دیده را کاهش می‌دهند.

 

۵. روی میخچه پد بگذارید تا در حین پوشیدن کفش فشار کمتری به آن وارد شود.

 

درمان خانگی میخچه

 

۱. بهترین راه و کم‌خرج‌ترین راه استفاده از گوجه فرنگی است. گوجه  را باید برش داد و از طرف داخل که خیس است روی میخچه بگذارید و با پارچه و کیسه فریزر ببندید و بگذارید ۲۴ ساعت بماند اگر خیلی قدیمی است بگذارید یک روز و نیم روی میخچه بماند و در صورت نیاز این کار را تکرار کنید.

 

۲. نصف قاشق چای‌خوری شیره سفید انجیر را روزی سه بار روی میخچه بمالید. این عمل نه تنها باعث نرمی پوست می‌شود، بلکه مانع بازگشت و عود میخچه نیز می‌شود ( شیره سفید انجیر از دم برگ‌ها یا میوه نارس انجیر بیرون می‌آید)

 

۳. یکی دیگر از روش های درمانی،استفاده از زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین، درد را کاهش و به سرعت بهبود دهد . یک قاشق چای خوری زردچوبه  و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که درمان شود ادامه دهید.

 

۴. نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید  پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان  را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که میخچه از بین می رود تکرار کنید. روش دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک  بزنید و در محل میخچه قرار دهید و اجازه دهید ، سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید .

 

 

 روش های خانگی برای رفع میخچه

 

۵. جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد . خواص ضد قارچ و  ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک می کند. برای استفاده از جوش شیرین در درمان میخچه، ۲-۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین  را به مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرو ببرید.  منطقه مبتلا  را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو و کمی آب خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و روی آن را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری می کنیم.

 

۶. یک قطعه لیمو را به مدت یک شب روی میخچه قرار دهید و صبح، قسمت موردنظر را با ماده ضدعفونی کننده شست وشو دهید.

 

۷. استفاده از سرکه سفید برای درمان میخچه یکی از ساده‌ترین شیوه‌ها برای خشک‌کردن و از بین‌بردن آن‌ است. پنبه را به سرکه آغشته کنید و آن را روی موضعی که میخچه در آن به‌وجود آمده، بگذارید. پنبه‌ سرکه‌ای را با نوارچسب پارچه‌ای پانسمان کنید. روی موضع ببندید، به گونه‌ای که پنبه سرکه‌ای به طور کامل سطح میخچه را مرطوب کند. بعد از ۳ تا ۴ ساعت پنبه سرکه‌ای را از روی میخچه بردارید و اجازه دهید، میخچه به مدت ۳۰ دقیقه هوا بخورد. سپس پنبه‌ دیگری را به سرکه آغشته کنید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت به همان شیوه روی موضع میخچه ببندید. این شیوه را به مدت ۲ هفته، روزی دو بار تکرار کنید تا در پایان هفته دوم شاهد خشک شدن و جدا شدن میخچه  باشید.

 

۱۱. روش دیگر استفاده از پیاز است. برای این کار قطعه‌ای پیاز را روی میخچه ببندید و بگذارید تمام شب بماند.

 

درمان خانگی میخچه

 

۸. چندین آنزیم در پاپایا  وجود دارد که به نرم کردن پوست سخت کمک میکند و برای از بین بردن میخچه پا موثر است. به علاوه، هر گونه درد و ناراحتی را تسکین و حتی به بهبود سریعتر میخچه کمک می کند. یک قطعه کوچک از پاپایا را به صورت  خام رنده  کنید و آب آن  را به محل میخچه مالیده  و با نوار زخم می بندیم تا صبح بماند سپس صبح روز بعد با سنگ پا به آرامی لایه برداری می کنیم  تا زمان بهبودی می توانید تکرار کنید.

 

۹. سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست به سرعت نفوذ می کند، بنابراین سریعتر درمان می شود. محل میخچه را روغن بزنید و روی آنرا ببندید.

 

۱۰. یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان میخچه تهیه مرهمی است که با کمک پوست موز و عصاره برگ درخت چای به دست می‌آید. برای این کار باید یک عدد موز رسیده و کامل را به مدت ۳ تا ۴ ساعت درون یخچال بگذارید. پس از این مدت پوست موز را بکنید و سفیدی‌های درون پوست آن را جدا کنید. برای تهیه این مرهم نیاز به يك قاشق غذاخوری از این کرک‌های سفید دارید. به کرک‌های سفید، ۴ تا ۵ قطره اسانس روغن چای اضافه کنید و آن را به آرامی ورز دهید. پای خود را به خوبی با آب ولرم و صابون بشویید و آن را با حوله خشک کنید سپس از این مرهم به مدت ۲هفته، هر روز ۲ ساعت روی میخچه بگذارید و آن را پانسمان کنید.

این مرهم به شما کمک می‌کند تا بعد از ۲ هفته احساس بهتری نسبت به میخچه داشته باشید و دیگر هنگام پوشیدن کفش‌ و راه‌رفتن احساس درد نکنید.

 

 

 

 

نکات و توصیه ها یی درباره درمان خانگی میخچه

 

۱. افرادی که به‌جای استفاده از شیوه‌های طبیعی با قیچی، ناخن‌گیر و اجسام برنده به جان میخچه‌ها می‌افتند آسیب‌های جدی به پوست خود وارد می‌کنند.

۲. کسانی که دیابت و یا اختلالات گردش خون مانند گردش خون ضعیف دارند از هیچ ماده ی شیمیایی برای از بین بردن میخچه استفاده نکنند.

۳. بیماران مبتلا به دیابت برای درمان میخچه یا پینه خود باید کاملا مراقب باشند چون عفونت، زخم و عفونت منتشر در خون ،در این بیماران، شایع است.

۴. اسیدهای مربوط به درمان میخچه پا باید توسط پزشک معالج تجویز و استفاده زیاد و سرخود از این اسیدها باعث آسیب شدید به پوست می‌شود.

۵. خارج کردن میخچه با سوزن‌های غیر استاندارد و بدون نظارت پزشک امکان خطر انتقال ویروس و عفونی شدن بخش‌های دیگر پا  را بالا  می برد.

۶. دست کاری پینه و میخچه در حمام بسیار خطرناک است. این کار می تواند به عفونت منجر شود و وضع را بدتر کند. افراد دیابتی هرگز نباید مشکلات پا را خودشان درمان کنند.

۷. اگر در ناحیه میخچه، زخم یا عفونت ایجاد شد، باید حتماًَ به پزشک مراجعه کنید. درمان با آنتی‌بیوتیک در این موارد لازم است.

۸. در صورتی که  روش های خانگی برای رفع میخچه استفاده کردید ولی میخچه برطرف نشد ،حتما به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

Rate this post